Ny kategori - Träning

Detta endast för att jag ska ta mig i kragen och satsa på att må bättre fysiskt.

Igår gick jag och J en rask promenad i 1 timme och 6 minuter. 51 minuter av 1 timme och 6 minuter låg jag inom 60-70% av min maximala puls. Jag gjorde av med 438 kalorier och vi gick ca 7 km. Tacka pulsklockan och eniro för denna information. Jag hade på mig min stegräknare också men den hade suttit på sniskan så enligt den hade vi bara gått 930 meter... Tur att man kan mäta sina sträckor på eniro.se. Ska nu försöka gå minst 3 dagar i veckan. Sen när snön försvinner och det blir ljusare så ska jag försöka springa 3 dagar i veckan och 1-2 raska promenader. Då är det lättare att ta med sig Torres också, nu måste man ju röra sig där det är gatuljus = periodvis mycket bilar.

Pulsträning går att dela in i 5 intervaller, grovt räknat

50-60% av maxpulsen: är en bra nivå om du är nybörjare eller vill öka fettförbränningen. Det är ingen speciellt ansträngande nivå och det bör vara ett intervall du klarar att hålla under en timmes tid.

60-70% av maxpulsen: du förbättrar konditionen och förbränner fett. Arbeta i minst 30 minuter och upprepa tre gånger i veckan för ett gott resultat.

70-80% av maxpulsen: här förbränner du mer kolhydrater än fett, men får å andra sidan en förbränning över hela dygnet. Du tränar hjärta och lungor och är en bra nivå för att förbättra konditionen ordentligt.

80-90% av maxpulsen: en intensiv konditionsträning med förbättrad syreupptagningsförmåga. På denna nivå är det mycket ansträngande att träna och det klarar  man bara under korta perioder under träningspasset.

90-100% av maxpulsen: används mest på elitnivå. Här gör det ont att träna, man tar i så att man mår illa. Det är inget för den vanlige motionären!

På lördag ska jag försöka ta mig till Hälsomagasinet. Först springa lite som uppvärmning, sen lite styrka med hjälp av maskinerna och till sist springa minst 5 km på löpbandet. Tur att bara kvinnor/tjejer/flickor är välkomna på lördagar mellan 9.00-11.00.



Tack för att du läser mina inlägg!


Kommentera här!
Postat av: Karin

Ta gärna med mig ut och gå. Det behöver jag! Gjorde en deal med mig själv igår, men då jag har så oerhört dålig självdiscilpin så kan jag behöva en spark i röven! =)

2010-02-21 @ 20:39:33
URL: http://livetpabostallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0