Ta ansvar för sitt liv - Preventivmedel

Enligt Anders Milton ska vi i Sverige dela ut gratis preventivmedel till ungdomar över 15 år. Hurra säger jag! MEN... Jag anser inte att dagen efter- piller är ett preventivmedel. Det är snarare en anledning till att kunna ha sex utan att skydda sig. Preventivmedel för mig är något som skyddar mot oönskad graviditet, könssjukdomar etc.
Gratis dagen efter-piller visar ju bara att det är OK att ha sex utan skydd. Alla människor har rättigheter här i världen. Men en rättighet innebär också en skyldighet! Som i detta fallet där alla ungdomar har rättighet till möjligheten till gratis preventivmedel, men då måste ungdomarna också tänka på sina skyldigheter. Det är inte svenska staten som är ansvarig för den oönskade graviditeten eller den oönskade könssjukdomen. (Jag vet, det finns ingen önskad könssjukdom.)

Snälla ni, ta ansvar för era egna liv! Lägg inte ansvaret på någon annan...

Tack för att du läser mina inlägg!


Kommentera här!
Postat av: Hanna

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Med rättighet kommer även skyldighet!!!

2009-06-16 @ 22:46:28
URL: http://www.aeacus.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0