Mystisk man?

Spännande med en mystisk man. Hoppas mina texter är underhållande nog att läsa i fortsättningen. :)


Mycket har hänt de senaste veckorna. Dystra besked, dödsfall, mycket jobb, tappad motivation och roliga händelser att se fram emot.

Dystra besked

För 3 veckor sen vaknade vi tidigt på morgonen av att Torres stod occh gnydde. Tog upp honom i sängen för jag trodde han ville upp. Han ligger i 5-10 minuter innan han hoppar ner. Min första tanke är att han nog är nödig och behöver gå ut en runda. Jag hittar Torres sovandes på golvet inne på toaletten, kallar på honom och ser att han har svårt att ta sig upp med bakbenen. Han vinglar ut i hallen och när vi väl kommer ut hoppar han på tre ben. Höger bak använder han inte överhuvudtaget. Vi går (han hoppar) en liten runda, jag känner och klämmer på hans höger bak men det är bäcksvart ute så jag ser ingenting. Han försöker bajsa (vilket han inte klarade av kvällen innan) men det går inte. Känner på hans mage för att se om han kanske är förstoppad men magen är normal. Vi går in igen och jag ställer honom på köksbordet för en grundlig genomgång av benet. Precis där tassen delar sig till klor hittar jag en jättestor fästing (1/3-del av min tumnagel) som jag plockar bort.
Ut igen för att se om han fortfarande haltar och ja, han hoppade fortfarande runt på tre ben. Han är svår att få in men efter lite övertalning lyckas jag. Klockan var halv sex en södnagmorgon och jag var inte så jättepigg på att gå ute i småregnet.
Väl inne igen ringer jag jourvet för rådfrågan. Kan det vara en förstoppning som klämmer på någon nerv i bakre delarna? Hon ber mig att avvakta till senare på dagen pga av dygnstaxan och väntetiden, han har ju ingen feber + att han åt och drack som vanligt.
Vi går och lägger oss och somnar om. Vid 9 tiden går Anders ut med Torres och då är allt som vanligt!

Senare under veckan märker jag att han fortfarande inte är ren i sin gång och bakbenet hakar upp sig när han kissar = hoppar på tre ben igen. Jag gör en inkallning och i vanliga fall kommer han i full fart och tokbromsar samtidigt som han snurrar runt för att komma i rätt position. Denna gång bromsar han mycket tidigare och han använder inte sina bakben vid inbromsningen.

Jag avvaktar några dagar till innan jag ringer och bokar en tid hos veterinären.
Hos veterinären reagerar han kraftigt på provoceringen och blodvärdena va något höga. Vi röntgar hans bakdel och då upptäcker vi felet. Sista kotan i ryggen har växt ihop med bäckenet på ena sidan och har blivit en revbensvinge på andra sidan. Sakralisation eller övergångskota heter diagnosen.

                       Grön ring är en klämd disk.  Röd ring är missbildningen på sista kotan.
                 Den röda ringen visar missbildningen och den gröna ringen visar en klämd disk.

Hela bäckenet är snett och nu förstår man ju att den lille killen har haft ont. Eftersom blodvärdena var något förhöjda skickas dessa på borrelia-analys. Förhoppningsvis har han borrelia tänker vi, det förklara ju varför han har haltat så mycket. Musklerna var alldeles spända och eftersom han är sned så blir musklerna mer spända för att kompensera snedheten.

Han sätts på smärtstillande i 20 dagar (6 dagar kvar) och vi får vara väldigt uppmärksamma om vi märker någon skillnad i hans beteende.
Tyvärr visar blodprovet att han inte har borrelia men min teori är att fästingen har irriterat honom så mycket att har spänt sig och hamnat i en ond cirkel. :(
Han har nu skämts bort med en Back on track filt och ett Back on track täcke. Letar febrilt efter en duktig hundmassör men jag är sugen på att lära mig det själv, då kan jag ju hjälpa andra samtidigt. Simning kommer stå på Torres schema framöver, han som hatar vatten, hur ska detta gå?

Hur det blir med tävlingslydnaden vet jag inte, motivationen har tagit ett djupdyk kan man väl säga.

                                                         

Har även funderat på om vi ska ha en hund till men just nu vill jag lägga allt krut på att Torres kan leva ett fullt fungerande liv utan smärtor.


Dödsfall

Förra måndagen fick jag reda på att en gammal vän från högstadiet/gymnasiet hastigt gått bort. Ingen aning om vad som har hänt och det verkar vara väldigt få som vet vad som hänt med honom. Tänker på dig Ola!

I onsdags förra veckan fick jag reda på att en av mina bästa vänners mamma förlorade kampen mot cancern. Hon kämpade länge men till slut orkade kroppen inte längre. I denna svåra stund får man tänka på att hon inte har ont längre. De som har ont är hennes barn, men den smärtan som de idag upplever kommer lätta med tiden och övergå i glada minnen av världens bästa mamma. det tror och hoppas jag!
Denna mamma var en mamma som alltid ställde upp och hjälpte sina barn. Vi kompisar kunde komma och gå  hur vi ville, och man kände sig alltid välkommen hem till dem. Samtal mitt i natten störde henne aldrig (inte vad jag vet iallafall) och hon kördes oss vart vi än ville.

Ännu en ängel har fötts!
                

              
Mycket jobb

Jag är glad att jag har ett jobb och att jag har så mycket att göra. I dagens läge ska man vara väldigt tacksam att man har ett jobb i mitt läge. Samtidigt är jag väldigt glad och tacksam att jag har ett sådant roligt jobb med väldigt trevliga arbetskamrater. Alltid ett leende vid fikapauserna. Någon säger något konstigt och helt plötsligt har vi väldigt intressanta samtalsämnen och diskussioner. Jag hävdar fortfarande att jag INTE SKA RENGÖRA INUTI kaffeapparaten... :)

Tappad motivation

Eftersom vi nu har fått en diagnos på Torres som inte ser allt för bra ut har jag helt tappat motivationen till att träna honom. Jag vet ju inte om jag sliter på honom eller inte. Jag vill att han ska ha ett lyckligt liv och innebär det att han behöver träna (han studsar i hallen när han vet vad som är på gång) så får jag hitta en träning som hans kropp larar av. Jag hoppas att han klarar av tävlingslydnaden men just nu ligger den nästan under isen...


Roliga händelser att se fram emot

Nästa helg kommer min syster och min andra systers dotter. Systerdotter är 5 år och älskar hästar, rosa och smink. Det sistnämnda är inget jag har något större intresse av men hästar och rosa gillar jag väldigt mycket. Moa vill gärna gå ut och äta på restaurang så vi får se om vi hittar någon restaurang vi kan gå och äta på. Sen blir det nog ett besök hos någon pålle och på Hööks. Hästmeckat! Detta ska bli riktigt skoj. :)

Första helgen i december är det den årliga glöggkvällen med det gamla tjejgänget. Först lite julmys och sen ska vi iväg och lyssna på Ride em on down (heter de så?), två pojkvänner spelar i detta bandet och vi får ju inte missa deras spelning i Göteborg. :) Mer om detta kommer nog längre fram.

Andra helgen i december ska vi ha 10-års jubileum med jobbet. Jag är med i festkommitén vilket medför att jag inte behöver vara så delaktig i händelserna, behöver bara styra upp det hela. Jippie! 



Har du orkat läsa igenom allt så säger jag Grattis! Bra jobbat! :)


Tack för att du läser mina inlägg!


Kommentera här!
Postat av: Hanna

Ja, jag har orkat läsa allt. Ditt liv är intresant för mig min vän!. Torresa har ett underbart liv med sin husse och matte och han har tur som har just er, för vem kunde hjälpt honom bättre. Du ser till hans bästa och kommer göra så han även resten av sitt liv kommer ha det bra och få vara så smärtfri som möjligt! Det finns saker för Torres att göra så han behåller sin livsglädje och jag tror att även han hade blivit glad av en liten lillebror i framtiden ;(

Kram

2009-11-06 @ 14:39:32
URL: http://www.aeacus.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0